SWITCH SECTION

Top of mind – om fysiske butikker, netthandelen og veien videre

Nordisk leder forbrukerinnsikt og sjefen for innovasjon og utvikling vurderer situasjonen.

For Prognosesenteret

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bengt Henricson

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Christian Brander

David Lund

Ellinor Lindstrøm

Erik H

Erika Knutsson

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joel Jönsson

Kåre Elnan

Kjell Senneset

Malin Zethraeus

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Patric Lindqvist

Patric Lindqvist

Prognosesenteret

Thomas Ekvall

Thomas Ekvall

Veronica Strøm

Prognosesenteret

11. juni 2020
For Prognosesenteret

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bengt Henricson

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Christian Brander

David Lund

Ellinor Lindstrøm

Erik H

Erika Knutsson

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joel Jönsson

Kåre Elnan

Kjell Senneset

Malin Zethraeus

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Patric Lindqvist

Patric Lindqvist

Prognosesenteret

Thomas Ekvall

Thomas Ekvall

Veronica Strøm

Prognosesenteret

11. juni 2020
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200611121201616.png?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200611121201616.png?maxwidth=2000
0

Vi fikk noen raske tanker fra noen som tenker mye på handelsnæringen og boligmarkedet: nordisk leder forbrukerinnsikt Bjørn H. Nygaard og innovasjons- og utviklingssjef Agnete Hovden.

Hvordan går det egentlig med fysiske butikker og netthandelen om dagen?

   –   Det går veldig bra med fysiske butikker i dagligvarebransjen og hos dem som selger smått og stort til hus og hjem. Så går det veldig dårlig med de som er i mote-enden av dette – de som selger klær, sko og vesker – her har det blitt helt tydelige endringer, sier Bjørn H. Nygaard.

   –   Data og telekom har fra 2015 og frem til nå, med telefoner, nettbrett og sånne ting, opplevd stor nedgang – like stor som for klær og sko – mens bokhandel, sport og elektro ligger på omtrent samme kronenivå som i 2015. Dette betyr at volumet har gått ned, men det er mindre dramatisk. Elektro tok den første overgangen til nett, så kom klær i sko i andre bølgen, legger han til.

   –   Fra 2015 og frem til nå, og særlig siste tiden, har netthandelen i norske butikker gått kraftig opp. I april 2020 var veksten på rundt 40–50 %, mens de siste årene har det vært en vekst på 10–12 %. Posten snakker om 3 ganger så mange pakker enn det som er normalt, dette kan jo tyde på at veksten i handelen fra utenlandske butikker er enda større enn fra norske butikker, men der har vi ikke faktiske tall, avslutter Bjørn H. Nygaard, nordisk leder forbrukerinnsikt i Prognosesenteret.

Hvilke analyser er mest spennende om dagen?

   –   Analyser om situasjon vi er i med korona – hva som skjer videre, hvor vi er over sommeren og hvor fort vi kommer tilbake til normalen – og hvordan vi [Prognosesenteret] kan bidra med innsikt gjennom analyser, slik at bedrifter kan ta de rette beslutningene på veien videre, forteller Agnete Hovden.

   –   Det er også interessant å følge med på igangsettingen og salget av nye boliger. Det går ganske dårlig – en betydelig svekkelse i nyboligsalget, og mange har gått over til bruktboligmarkedet. Men mye tyder på at boligbyggerne nå begynner å komme seg på beina igjen, avslutter Agnete Hovden, innovasjons- og utviklingssjef i Prognosesenteret.

2548
b-0TrueFalse
left-1 b-0TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også